Test mapující připravenost na školu (MaTeRS)
ISBN: není dostupné
Distributor: | Národní pedagogický institut České republiky |
Typ publikace: | Psychodiagnostická metoda |
Využití: | diagnostika připravenosti pro školu |
Administrace: | individuální |
Kvalifikace: | B + kurz |
Obsah sady: | • Manuál • Testovací sešity (50 ks) • Záznamové listy (50 ks) • Pravítko, Trojhranné pastelky (12 ks), Trojhranná obyčejná tužka, Sada 12 ks mušliček, Podnětové karty |
Uživatelé: | psycholog, speciální pedagog |
Anotace
MaTeRS je screeningový nástroj českých autorek, který slouží k posouzení školní připravenosti dítěte před vstupem do školy. Dítě je hodnoceno v 10 různých vývojových oblastech jako je např. vizuomotorika, sluchová percepce, pozornost, řeč apod. První část testu může být administrována skupinově (max. 8 dětí), druhá část, která probíhá bezprostředně poté, vyžaduje individuální vyšetření. Celková doba vyšetření se pohybuje kolem 45 minut.
Detailní popis
Metoda byla standardizována na vzorku celkem 258 dětí, z toho 109 z většinové populace, 81 s odkladem školní docházky a 68 dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Reliabilita škál ve smyslu vnitřní konzistence se pohybuje v rozmezí hodnot 0,77 – 0,87 Cronbachova koeficientu alfa. T-test pro nezávislé výběry potvrdil rozlišovací schopnosti testu u běžné populace a dětí s odloženou školní docházkou (u většiny subtestů p<0,001). Výsledky dětí v některých subtestech však byly významně ovlivněny sociokulturním znevýhodněním (p<0,01). Hrubé skóry jsou převáděny na percentilové skóry.