Diagnostika struktury matematických schopností (DISMAS)
ISBN: není dostupné
Distributor: | Národní pedagogický institut České republiky |
Typ publikace: | Psychodiagnostická metoda |
Využití: | diagnostika základních matematických schopností (se zaměřením na deficit v této oblasti) |
Administrace: | individuální |
Kvalifikace: | B + kurz |
Obsah sady: | • Příručka testu • Záznamové listy (podrobněji viz PŘÍLOHY Přehled testu) • karta se znázorněním množství prvků v počitadlovém uspořádání • CD a samolepka pro označení dřevěné krabice • Dřevěná krabice (sada podnětového materiálu - viz Přehled testu) |
Uživatelé: | psycholog, speciální pedagog |
Anotace
DISMAS, originální nástroj českých autorů, mapuje rozvoj základních matematických schopností, které se utvářejí v předškolním věku a během 1. stupně základní školy. Lze jej nicméně využít i na 2. stupni ZŠ (6. – 9. ročník) u dětí s obtížemi v matematice. Skládá se z pěti subtestů (číselné řady, představy čísel, matematické pojmy, operační představy a automatizace početních dovedností) a jeho administrace trvá obvykle od 20 do 40 minut (v závislosti na věku dítěte).
Detailní popis
Standardizace byla provedena na skupině 878 dětí (92 předškolní věk, 786 ZŠ 1.-5. ročník). Reliabilita testu ve smyslu vnitřní konzistence se u jednotlivých skupin dětí rozdělených dle ročníku ZŠ pohybovala v rozmezí hodnot 0,69 a 0,76 (Cronbachovo alfa). Faktorová analýza testu ukazuje jednofaktorovou strukturu, výsledek tedy nejlépe vypovídá o celkovém rozvoji početních dovedností dítěte. Hrubé skóry je možné převést na percentily pomocí tabulky norem, členěných dle pololetí školní docházky. Další podrobné informace naleznete v Přehledu testu (viz PŘÍLOHY).