Práce s žákem-cizincem ve vzdělávacím procesu

Kurz je určen pracovníkům škol, školních poradenských pracovišť a školských poradenských zařízení.

POPLATEKZdarma
Počet hodin: 40
Termín: 08.11.2018 - 04.01.2019
Uzávěrka přihlášek: 29.10.2018
Lektoři: PhDr. Jiří Hasil, PhD.Prof. PhDr. Marie Čechová, DrSc.Doc. PhDr. Ludmila Zimová, CSc.PhDr. Ana AdamovičováMgr. Anna NedoluzhkoMgr. Pavla Kubíčková
Kód programu: KIPR-114/2018/2
Místo: Novoborská 372/8 Praha 9; 190 00
Odborný garant: PhDr. Jiří Hasil, PhD.
Organizační garant: Bc. Dalibor Dráb
Upřesnění termínu: Termíny kurzu: 8.11. - Typologie jazykových větví (PhDr. Jiří Hasil, Ph.D., Doc. PhDr. Ludmila Zimová, CSc.) 9.11.- Legislativní rámec (Mgr. Pavla Kubíčková) 20.11.- Práce s žákem cizincem ve vzdělávacím procesu, část 1. (PhDr. Jiří Hasil, Ph.D., Prof. PhDr.Marie Čechová, DrSc.) 11.12.- Práce s žákem cizincem ve vzdělávacím procesu, část 2. (PhDr. Jiří Hasil, Ph.D., Prof. PhDr.Marie Čechová, DrSc.) 4.1.2019 - Určování úrovně jazykových schopností (PhDr. Jiří Hasil, Ph.D, PhDr.Ana Adamovičová, Ph.D., Mgr. Anna Nedoluzhko)

Obsah

Kurz je určen pro pracovníky škol a školských poradenských zařízení

 

Obsah semináře:

První vzdělávací okruh je zaměřený na typologii jazykových větví (8 hodin; PhDr. Jiří Hasil, Ph.D., Doc. PhDr. Ludmila Zimová, CSc.)

Termín: 8.11.2018

Typologie jazyků a její vliv na studium češtiny. Slované a Neslované při výuce češtiny pro cizince. Čeština jako jazyk mateřský (rodný), jako jazyk cizí, jako jazyk druhý. Jazyk jako součást sociokulturního života přicházejícího cizince (jazyk – kultura – společnost). Sociokulturní charakteristika potenciálních žáků-cizinců a faktory ovlivňující osvojování češtiny samotnými žáky (kulturní, národnostní, sociální a rodinné; komunitní podmínky přijímajícího prostředí). Česko a jeho sociokulturní prostředí – cizost češtiny.

Druhý vzdělávací okruh se zaměřuje na legislativní rámec (8 hodin; Mgr. Pavla Kubíčková)

Termín: 9.11.2018

Je zaměřený na vzdělávání žáků - cizinců v souladu se školským zákonem, vyhláškou č. 27/2016 Sb. v platném znění a ostatními legislativními a zákonnými normami. Nedílnou součástí obsahu semináře je tvorba IVP u žáků - cizinců, úprava obsahu, organizace a průběhu vzdělávání těchto žáků, spolupráce s odbornými pracovišti, neziskovými organizacemi a rodiči, zákonnými zástupci.

Třetí vzdělávací okruh se zaměřuje na samotnou práci s žákem-cizincem ve vzdělávacím procesu (16 hodin; PhDr. Jiří Hasil, Ph.D., Prof. PhDr.Marie Čechová, DrSc.

Termíny: 20.11.2018, 11.12.2018

ontogeneze vývoje jazyka u českého žáka a žáka-cizince. Bilingvismus a trilingvismus a jejich vliv na osvojování češtiny a na sociální chování a psychiku žáka-cizince. Začleňování žáka-cizince do prostředí české školy. Požadavky na školní komunikaci. Lexikální a gramatické minimum jako předpoklad úspěšné školské komunikace. Sociální vztahy s žáky-cizinci ve školách.

Stupeň osvojování cizího jazyka – Jazyková politika Rady Evropy. Společný evropský referenční rámec pro jazyky (pro dospělou populaci).

Problémy žáků-cizinců při osvojování češtiny:

  • při mluvení a zvládání zvukové stránky češtiny,
  • při poslechu a čtení s porozuměním,
  • při psaní

Poslední vzdělávací okruh se zaměřuje na určování úrovně jazykových schopností žáka (8 hodin; PhDr. Jiří Hasil, Ph.D, PhDr.Ana Adamovičová, Ph.D., Mgr. Anna Nedoluzhko)

Termíny: 4.1.2019

 

Lingvometodické zásady výuky češtiny pro cizince

Tvorba učebnic češtiny pro cizince – přehled, kvalita, dostupnost, specifika učebnic pro děti

Jazykové testování. Diagnostika úrovně komunikační kompetence žáka-cizince.

Vyplňování Doporučení – Doporučení škole pro práci s žákem-cizincem a jeho začleňování do života školy.