Práce s žákem-cizincem ve vzdělávacím procesu
Kurz je určen pracovníkům škol, školních poradenských pracovišť a školských poradenských zařízení.
Obsah
Kurz je určen pro pracovníky škol a školských poradenských zařízení.
Obsah semináře:
První vzdělávací okruh je zaměřený na typologii jazykových větví (8 hodin; PhDr. Jiří Hasil, Ph.D., Doc. PhDr. Ludmila Zimová, CSc.)
Termín: 8.11.2018
Typologie jazyků a její vliv na studium češtiny. Slované a Neslované při výuce češtiny pro cizince. Čeština jako jazyk mateřský (rodný), jako jazyk cizí, jako jazyk druhý. Jazyk jako součást sociokulturního života přicházejícího cizince (jazyk – kultura – společnost). Sociokulturní charakteristika potenciálních žáků-cizinců a faktory ovlivňující osvojování češtiny samotnými žáky (kulturní, národnostní, sociální a rodinné; komunitní podmínky přijímajícího prostředí). Česko a jeho sociokulturní prostředí – cizost češtiny.
Druhý vzdělávací okruh se zaměřuje na legislativní rámec (8 hodin; Mgr. Pavla Kubíčková)
Termín: 9.11.2018
Je zaměřený na vzdělávání žáků - cizinců v souladu se školským zákonem, vyhláškou č. 27/2016 Sb. v platném znění a ostatními legislativními a zákonnými normami. Nedílnou součástí obsahu semináře je tvorba IVP u žáků - cizinců, úprava obsahu, organizace a průběhu vzdělávání těchto žáků, spolupráce s odbornými pracovišti, neziskovými organizacemi a rodiči, zákonnými zástupci.
Třetí vzdělávací okruh se zaměřuje na samotnou práci s žákem-cizincem ve vzdělávacím procesu (16 hodin; PhDr. Jiří Hasil, Ph.D., Prof. PhDr.Marie Čechová, DrSc.)
Termíny: 20.11.2018, 11.12.2018
ontogeneze vývoje jazyka u českého žáka a žáka-cizince. Bilingvismus a trilingvismus a jejich vliv na osvojování češtiny a na sociální chování a psychiku žáka-cizince. Začleňování žáka-cizince do prostředí české školy. Požadavky na školní komunikaci. Lexikální a gramatické minimum jako předpoklad úspěšné školské komunikace. Sociální vztahy s žáky-cizinci ve školách.
Stupeň osvojování cizího jazyka – Jazyková politika Rady Evropy. Společný evropský referenční rámec pro jazyky (pro dospělou populaci).
Problémy žáků-cizinců při osvojování češtiny:
- při mluvení a zvládání zvukové stránky češtiny,
- při poslechu a čtení s porozuměním,
- při psaní
Poslední vzdělávací okruh se zaměřuje na určování úrovně jazykových schopností žáka (8 hodin; PhDr. Jiří Hasil, Ph.D, PhDr.Ana Adamovičová, Ph.D., Mgr. Anna Nedoluzhko)
Termíny: 4.1.2019
Lingvometodické zásady výuky češtiny pro cizince
Tvorba učebnic češtiny pro cizince – přehled, kvalita, dostupnost, specifika učebnic pro děti
Jazykové testování. Diagnostika úrovně komunikační kompetence žáka-cizince.
Vyplňování Doporučení – Doporučení škole pro práci s žákem-cizincem a jeho začleňování do života školy.