Kurz pro začínající sociální pracovníky ve školách a školských poradenských zařízeních

Vyžadována účast minimálně 80%.

Seminář je určen začínajícím sociálním pracovníkům ve školách a školských poradenských zařízení.

POPLATEKZdarma
Počet hodin: 45
Termín: 13.09.2018 - 23.11.2018
Uzávěrka přihlášek: 21.08.2018
Lektoři: PhDr. Šárka Dynáková, Ph.D.PaedDr. Zuzana KaprováPhDr. Lenka Průšová, Ph.D.Bc. Monika VackováMgr. Jitka VrchotováMgr. Tomáš Kyselica
Kód programu: KIPR-111/2018/2
Místo: Novoborská 372/8 Praha 9; 190 00
Odborný garant: PhDr. Lenka Průšová, Ph.D.
Organizační garant: Bc. Dalibor Dráb
Upřesnění termínu: 13. 9. 2018 - PhDr. Lenka Průšová, Ph.D.; 1. 10. 2018 - Bc. Monika Vacková 2. 10. 2018 - Mgr. Tomáš Kyselica 12. 11. 2018 - Mgr. Jitka Vrchotová; 23. 11. 2018 - PhDr. Šárka Dynáková, PhD.;

Obsah

Kurz je určen pro začínající sociální pracovníky ve školách a školských poradenských zařízeních.

obsah kurzu:

    1. Charakteristika metod sociální práce a úvod do sociální politiky (12 vyučovacích hodin; PhDr. Lenka Průšová, Ph.D.) 13.9.

    Úvod do problematiky metod sociální práce – terminologie, definice sociální práce, sociální pomoc, etika sociální práce, osobnost a odbornost sociálního pracovníka (2 hodiny). Sociální práce s rodinou – více problémová rodina, neúplná rodina, vícegenerační rodina, náhradní rodina, rodina s dítětem s handicapem -  současná rodina doznala určitých změn, které se odráží ve výchovném působení na dítě a do určité míry vzniká mezi rodiči určitá výchovná bezradnost (4 hodiny). Zvláštnosti sociální práce s dítětem – zvláštnosti vývojové psychologie, role dítěte v rodině, možnosti komunikace, vedení a vyhodnocení rozhovoru s dítětem (6 hodin).

    1. Rozlišné přístupy a potřeby dle handicapu žáka (8,5 vyučovacích hodin; PaedDr. Zuzana Kaprová) 13.11.

    Základní charakteristika jednotlivých typů znevýhodnění a přístupy ke klientům se speciálními vzdělávacími potřebami (klienti s poruchami učení a chování; klienti s mentálním postižením; klienti s vadami zraku; klienti s vadami sluchu; klienti s tělesným postižením; klienti s vadami řeči; klienti s poruchami autistického spektra; klienti s vícečetným znevýhodněním; klienti s jinými životními podmínkami dítěte).

               

    1. Sociální pracovník ve vzdělávacích institucích (8,5 vyučovacích hodin; Bc. Monika Vacková) 1.10.

    Kompetence sociálního pracovníka v SPC a PPP či ve školském poradenském pracovišti. Personální obsazení SPC a PPP a náplně práce. Co patří do náplně práce jednotlivých pozic v PPP/SPC. Dokumentace v ŠPZ (okrajově). Poradenský proces v sociální práci (typologie poradenství, osobnost poradce x osobnost klienta) - poradenský proces; základní etické problémy sociální práce. Efektivní komunikace v poradenském procesu. Práce s rodinou v procesu změny (fáze soc. práce s jednotlivcem (rodinou); vyrovnávání se se zdravotním postižením dítěte; problémový klient. Typy osobnosti klientů (poruchy osobnosti (okrajově)).  Typologie kritérií výběru (psychická způsobilost x fyzická způsobilost, Test kariérových kotev). Typologie kritérií při výběru sociálního pracovníka (popř. Test kariérových kotev)

    1. 4. Školská legislativa (7 vyučovacích hodin; Mgr. Tomáš Kyselica) 2.10.

    Školský zákon v platném znění (561/2004) a zákon o pedagogickém pracovnících 563/2004 a prováděcí vyhlášky ke školskému zákonu; společné vzdělávání; základní pojmosloví v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb; podpůrná opatření (vertikální a horizontální dělení). Rámcový vzdělávací program; rámcový vzdělávací program s minimálními požadovanými výstupy. Dokumentace ve školských poradenských zařízeních (souhlas s vyšetřením; informovaný souhlas; ochrana osobních údajů; souhlas s vyšetřením; archivace; pravidla služby). Preventivní programy. (1,5 hodiny)

    1. Dávky sociálního zabezpečení a jiné dávky týkající se žáků se zdravotním postižením nebo se zdravotním i sociálním znevýhodněním (8 vyučovacích hodin; Mgr. Jitka Vrchotová) 12.11.

    Dávky pro osoby se zdravotním postižením (příspěvek na mobilitu; příspěvek na zvláštní pomůcku; příspěvek na péči; výše příspěvku na péči; zvýšení příspěvku na péči; jak se posuzuje zdravotní stav pro nárok na dávky osobám se zdravotním postižením. (2 hodiny)

    Průkaz pro osoby se zdravotním postižením a jiné výhody (druhy průkazu; benefity plynoucí z průkazu; jak se posuzuje zdravotní stav pro účely průkazu osoby se zdravotním postižením).  (1 hodina)

    Dávky státní sociální podpory (přídavek na dítě; rodičovský příspěvek; příspěvek na bydlení; porodné; pohřebné; jak se posuzuje zdravotní stav pro účely státní sociální podpory. (1 hodina)

    Pomoc v hmotné nouzi (co je to hmotná nouze; dávky a jejich výplata; příspěvek na živobytí; doplatek na bydlení; mimořádná okamžitá pomoc. (1 hodina)

    Invalidní důchody (stupně invalidity, posouzení invalidity; výše invalidního důchodu – obecně; řízení o invalidním důchodu; lhůta na vyřízení žádosti o důchod. (1 hodina)

    Dávky pěstounské péče: příspěvek na úhradu potřeb dítěte; příspěvek při ukončení pěstounské péče; odměna pěstouna; příspěvek při převzetí dítěte; příspěvek na zakoupení osobního motorového vozidla. (1 hodina)

    Sociální služby - jaké sociální služby mohou využívat osoby se zdravotním postižením. (1 hodina)

    1. Prevence syndromu vyhoření (6 vyučovacích hodin; PhDr. Šárka Dynáková, Ph.D.) 23.11.

    Práce se stresem (2 hodiny)

    Uvolňovací techniky (4 hodiny)