Základní informace k prostorové orientaci a samostatnému pohybu
Seminář je určen zaměstnancům školských poradenských zařízení se zaměřením na zrakové postižení.
Lektoři: | Mgr. Renata PaříkováMgr. Petra ČervinkováPhDr. Michal Trhlík |
Kód programu: | KIPR-108/2018 |
Místo: | Brno, Kamenomlýnská 2, 603 00 |
Odborný garant: | PhDr. Jana Zapletalová |
Organizační garant: | Bc. Dalibor Dráb |
Obsah
Určeno pro zaměstnance školských poradenských zařízení s tyflopedickou specializací.
Vymezení základních pojmů k prostorové orientaci. Historie výuky prostorové orientace v Evropě. Pomůcky používané k prostorové orientaci. Náměty a procvičení her na rozvoj nižších kompenzačních mechanismů využitelných při využití metod prostorové orientace. Chůze jednoho či více nevidomých se známým a neznámým průvodcem. Odlišnosti v chůzi ve známém a neznámém prostředí. Držení bílé hole v ruce a prozkoumávání prostorů pomocí bílé hole. Nácvik orientačních prvků – chůze přímým směrem, odhad vzdáleností, odhad uhlů pomocí bílé hole. Zvládnutí techniky chůze s holí v uzavřeném prostoru včetně chůze do schodů a ze schodů. Vyhledávání dveří, procházení dveřmi, chůze zúženým prostorem. Procvičení popisu trasy, rozdělení trasy na etapy, použití kluzné prstové techniky, nácvik chůze podél vodících linií v terénu, vyhledávání cíle, vyzkoušení nejrůznějších povrchů, přecházení ulice, nástup do hromadných prostředků. Praktické vyzkoušení trasy v budově a venku včetně jeho popisu. Prostor je věnován i nácviku sebeobslužných dovedností včetně stolování, sezení u stolu, nástupu do auta. Informace o výuce prostorové orientace na školách podle §16 odst. 9 ŠZ a v inkluzivním vzdělávání. Dále o výuce prostorové orientace u dětí s multihandicapem, případně seznámení se základy psychologie zrakově postižených dětí.