Podpora při vzdělávání dětí, žáků a studentů s poruchou autistického spektra
Obsah
obsah semináře: Úvod kurzu bude věnován základním informacím o symptomatice autistických poruch, o komorbidních diagnózách, o chování žáků s autistickými poruchami. V následujícím bloku budou účastníci seznámeni s diagnostickými postupy a metodami posuzování autistického chování. Účastníkům budou představeny specifické metody a postupy využívané při vzdělávání těchto žáků. V rámci kurzu budou řešeny možnosti zařazení a vzdělávání žáků s autistickou poruchou do škol a tříd dle §16 (9) i do hlavního vzdělávacího proudu, realizace podpůrných opatření při jejich vzdělávání, problémové situace a eliminace negativních dopadů inkluzivního vzdělávání. Stěžejní část kurzu bude věnována ukázkám pomůcek, jejich využití při vzdělávání žáků s autistickou poruchou a seznámení s metodickými materiály využívanými pedagogy při vzdělávání těchto žáků. V praktické části budou účastníci seznámeni s postupy a metodami při práci se žáky s autismem, budou uvedeny konkrétní příklady jejich aplikace do vzdělávání; budou představeny základní postupy při práci s motivací, systém žetonového hospodářství a pozitivního odměňování. Účastníci budou na základě zadaných úkolů vytvářet motivační systém pro konkrétní žáky. V další části proběhne seznámení se základními postupy při výrobě pomůcek s aplikací principu individualizace. Pomůcky budou zaměřeny mimo jiné na nácvik funkční komunikace a sociálního chování. Účastníci se naučí s pomůckami pracovat a aplikovat je do vzdělávání.
Cílovou skupinou jsou pedagogové a ředitelé všech stupňů škol, školských zařízení.
Seminář je určen lektorům DVPP, kteří budou lektorovat téma pro NIDV v rámci projektu APIV B.