Speciálně pedagogická diagnostika pro intervenci 3P (podpora/posilování/provázení), behaviorální analýza chování v etopedické praxi
Obsah
Seminář je určen pro speciální pedagogy – etopedy pracující na pozici poradenských pracovníků ve školství, ze školského zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a ve středisku výchovné péče.
obsah semináře: intervence 3P – kvalita života jako zdroj intervenčních cílů u dětí v riziku s poruchami chování. Specifika edukačních potřeb dětí v riziku s poruchami chování. Speciálně pedagogická diagnostika a specifikace cílené individuální intervence. Případová práce a její strukturovaný záznam – tématem se budou účastnící v kurzu zabývat od diagnostiky k cílené intervenci a její reflexi.
Frekventanti se naučí pracovat s diagnostickými nástroji pro funkční (dysfunkční) analýzu chování (se zaměřením na sociální a emocionální kompetence). Intervence 3P je v tomto rámci nastavena na podporu osobnostního rozvoje dítěte, posilování jeho funkčních dovednostní/kompetencí a jeho následné provázení při získávání zkušeností při aplikaci těchto kompetencí. Cílem zapojení účastníků je přerámování jejich náhledu na problémy v chování u dětí směrem k funkčnímu chování (funkční/dysfunkční kompetence). Pojetí dítěte s poruchou chování, definice, osobnostní roviny (emoční, sociální, kognitivní). Účastníci budou definovat indikátory pro diagnostiku v emocionální, kognitivní a sociální doméně dítěte; procesy interakce v sociálním prostoru jako zdroje informované intervence; komparace teoretických rámců a účastníky vybraných indikátorů bude směřovat ke konkretizaci indikátorů pro cílenou diagnostiku. Jde o interaktivní seminář doplněný příklady z praxe, projekcí, diskusemi a tvůrčí prací účastníků.